My Lovely WesternXposure - Reisverslag uit Perth, Australië van Floor Diek - WaarBenJij.nu My Lovely WesternXposure - Reisverslag uit Perth, Australië van Floor Diek - WaarBenJij.nu

My Lovely WesternXposure

Door: Floor

Blijf op de hoogte en volg Floor

22 December 2009 | Australië, Perth

G'Day Mates!

Daar ben ik weer vanuit Perth! (Ik kreeg al te horen dat het alweer veel te lang geleden was dat ik iets neergezet had!) Alleen ben ik de afgelopen 2 weken hier niet geweest maar heb ik zo'n 7500 km in een truck/bus rondgetourd (van Perth naar Broom en terug naar Perth)

Allereerst ga ik eens wat dieper op mijn vorige verhaaltje in, aangezien ik toen echt tijdstekort had en dus niet heel uitgebreid over mijn Rock Tour verslag heb kunnen doen!
Zoals gezegd dus van de 29e november tot de 1e december een tour gedaan. We hebben erg veel gereden in onze minibus. Vooral de eerste dag, aangezien we helemaal van Alice Springs naar Kings Canyon zijn gereden. Hier hebben we de lange wandeling om de Canyon gedaan, en wauw, wat was dat prachtig. Het was zwaar, want het was zeker weten zo'n 35 graden, maar door genoeg te drinken hebben we ons er doorheen gesleept. De uitzichten die je daar kunt zien, echt waar onmogelijk mooi! Daarnaast heeft onze gids ons vermaakt met een aantal verhalen over de aboriginals en het ontstaan van de Canyon. Een erg leerzame dag dus. Vervolgens zijn we verder gereden om naar het kamp te gaan. Nou veel kamp was het niet, slecht een plek om een kampvuur te maken. We hebben overnacht in onze swags (een canvas slaapzakachtig ding met een ingebouwd matras) Je zou het niet zeggen maar heb er echt heerlijk in geslapen. En het mooie is, is dat je vlak voor je ogen dichtvallen naar de sterren aan het kijken bent!
Dag 2 van de tour zijn we in de ochtend naar Kata Tjuta geweest. Ook hier hebben we weer een wandeling gedaan. We konden kiezen uit een grote of een medium. Ik heb voor de medium gekozen, want voelde me niet heel goed. En volgens de gids kon je op uitkijkpunt zo'n 90% zien van wat je bij de grote wandeling zou zien. En ook ditmaal was het weer prachtig. Vind het nog steeds een vreemd idee dat er "zomaar" een stuk of 36 mega stenen daar liggen. Maar ook hier kregen we weer een mooi verhaaltje over verteld. Schijnbaar vertellen de Aboriginals aan hun kinderen dat Kata Tjuta en Uluru zijn ontstaan op deze manier:
Er gingen eens 2 jongetjes buiten spelen in de klei. Maar voor ze bij de klei kwamen moesten ze eerst de stenen die er boven op lagen weghalen. Deze gooiden ze over hun schouders, waardoor Kata Tjuta ontstond. Vervolgens speelden ze in de klei tot hun moeder ze weer riep om naar binnen te komen. Op dat moment hadden ze een mega bult klei, de Uluru, liggen. Deze lieten ze achter en ze gingen naar hun moeder.
Dus zo zijn Uluru en Kata Tjuta ontstaan. Alleen dat was dus niet het moraal van het verhaal, maar het aboriginal moraal was dat je als kind naar je ouders moet luisteren.
Ik vond het in ieder geval erg interessant om te horen!
Later op de dag zijn we naar uluru gereden. Hier hebben we de eerste 2 km van de 9 km wandeling gedaan onder begeleiding van de gids die ons veel verteld heeft over de leefstijl van de abo's. Daarna hebben we de sunset bekeken vanaf een afstandje.
De avond hebben we doorgebracht op een echte camping, maar weliswaar wel weer in onze swag geslapen. We hebben onszelf vermaakt met the boxgame (een doos die opgepakt moet worden met de mond, met alleen je voeten op de grond, en waarbij iedere ronde een stuk van de doos afgescheurd wordt) Een hilarisch spel!. Ik ben er alleen niet zo goed in. Niet lenig genoeg.
Dag 3 zijn we naar Uluru geweest, en hebben we in ons eentje de rest van de 9 km wandeling om de steen gedaan.
Na deze wandeling zijn we weer naar Alice terug gegaan. Om hier 's avonds weer met de hele groep samen te komen voor een hapje eten en een drankje in de plaatselijke kroeg! Al met al een geslaagde tour!

Op 2 december ben ik naar Perth gevlogen. Hier aangekomen heb ik 1,5 dag ingelast om de stad te verkennen. Heb een heerlijke wandeltoch gedaan door de stad (ik doe veel te voet hier, want dat scheelt toch weer een hoop geld aan openbaar vervoer!)

Op 4 december begon dan echt mijn Western Exposure tour! Ik had een 14 daagse tour geboekt. Maar door planning vanuit hun kant is het een 15daagse geworden, wat inhield dat ik een extra vrije dag in Broome zou krijgen op hun kosten. Niets mis mee dus!
We hadden een groep met op het maximum 21 mensen (halverwege ging de helft naar Perth terug en de helft door naar Broome) De nationaliteiten waren allemaal erg divers, wat het des te leuker maakte. Een erg gezellige groep naar mijn mening!

Op dag 1 zijn weg begonnen aan de lange rit. Het meeste van de tour hebben we gereden op Highway number 1 (de grootste snelweg van de wereld, want hij gaat langs de hele kust van Australie). Onze eerste echte stop (afgezien van de tank en WC stops) hebben we gemaakt in Nambung National Park, waar zich de Pinnacles Desert bevindt.In zo ongeveer de middle of nowhere staan er honderden stenen. Best grappig om te zien, maar niet heel boeiend. Hebben hier een wandelingetje gemaakt om vervolgens weer in de bus te stappen en verder te rijden. Onderweg nog een stop gemaakt bij een sanddune, waar we de mogelijkheid tot sandboarden kregen. Ik heb dit niet gedaan, had geen zin in al het zand in mijn kleren en ik had het tenslotte al een keer gedaan, waarbij ik vond dat daar waar ik het gedaan had de duinen veel mooier waren. Vervolgens weer in de bus om voor we naar onze overnachtingsplaats te gaan nog een stop gemaakt hebben bij een klein strandje, wat we helemaal voor onszelf hadden en waar we nog een duik genomen hebben. Daarna dus door naar onze slaapplek. Een hostel, waarbij we vanaf het dakterras een hele mooie sunset hebben kunnen zien, aangezien we over de zee uitkeken.

Op dag 2 vroeg op en richting Kalbarri NP (National Park) gereden. Hier hebben we 2 wandelingen gedaan. een korte richting de Natural Window (zie foto's), en een lange richting de Z-bend Gorge. We zijn naar beneden in de gorge gelopen en vervolgens weer naar boven geklommen. Maar het was het waard!
Daarna weer in de auto en op naar Shark Bay. Onderweg nog gestopt bij de stromatolieten, ofterwijl ademende stenen in het water. Een van de oudste levende dingen op aarde. We hebben onze 2e nacht doorgebracht in Denham, waar we weer een super mooie sunset gezien hebben, een duik in het zwembad hebben genomen en ook nog een kangaroo joey (jonkie) gezien hebben. (De moeder was aangereden en ze hebben het jong nog kunnen redden. In heel Australie, of in ieder geval West Australie is er per dorp minimaal 1 caretaker voor de gevallen zoals deze!)

Dag 3 zijn we begonnen met een tripje naar Monkey Mia, deze plek is bekend om zijn dolfijnen die daar iedere dag naar het strand komen en gevoerd worden. Als je geluk hebt ben je 1 van de mensen die ze mag voeren, maa helaas, geen van onze groep is uitgekozen. Ik moet zeggen, vond het allemaal maar te toeristisch dat plekje. Daarna ben ik samen met een stuk of 6 anderen van de toergroep op een aboriginalwandeling gegaan met een aboriginal gids. Hij heeft ons veel verteld over de manier waarop zij aan hun eten komen (of kwamen) en wat voor een dieren er leven en hoe je die kan vinden. Erg interessant allemaal! Hierna zijn we weer in de bus gegaan opweg naar Coral Bay, maar onderweg hebben we eerst nog een stop gemaakt bij Shell Beach, en wauw, wat een prachtig stukje strand is dat zeg! Zoals de naam als zegt, het strand bestaat uit een en al schelp, waardoor het een superwit strand is, en het water is zo mooi prachtig blauw. En daar lag ik dan in het water met mijn gele bikini. Steekt lekker af dan! haha! :) Aangezien de rit naar Coral bay behoorlijk lang was hebben we onderweg karoake gedaan, en niet zomaar karaoke, maar geblindoekt karaoke. Wat inhoudt dat je geblindoekt met de koptelefoon op z'n hardst met je favoriete nummer moet meezingen. Het voordeel van deze manier is dat je totaal geen schaamte hebt, want je ziet of hoort niemand. Net alsof je onder de douche staat. Om de achterhoekse eer hoog te houden heb ik uit volle borst meegezongen met Normaal-Oerend hard. En ondanks dat er maar 2 Nederlands sprekende in de bus zaten heeft iedereen genoten van mijn optreden, Het is ook zo'n pakkend refrein: Oe Oe Oe oerend hard ... Maar het meest pakkende was toch wel de Zwitserse Schlager: Alpenrosen, uitgevoerd door 2 Zwitserse jongens! Eenmaal aangekomen op de plek der overnachting werden we midden in de nacht tweemaal gewekt door een vals brandalarm. Maar toch nog goed geslapen!

De volgende dag (dag 4 van de trip dus) heb ik een snorkeltrip gedaan. Een aangezien Coral Bay dicht bij een van de mooiste reef gebieden ligt (Ningaloo Reef) heb ik echt superveel moois gezien. Van haaien tot seaturtles tot zelfs meegezwommen met een mantaRay!! Hoe vet was dat! Echt, mocht je ooit van plan zijn naar Australie te gaan voor het zeeleven, ga dan zeker naar Ningaloo Reef! Prachtig! Na het snorkelavontuur zijn we weer in de bus gestapt en doorgereden naar Exmouth, waar we 2 nachten zijn gebleven.

Dag 5 hebben we doorgebracht op het strand, Turquoise bay, een prachtig strand, wederom wit zand met blauw water! Ideaal voor de jaloersmakende kerstmuts foto's. In de avond zijn we nog met de hele groep naar de sunset bij de lighthouse gaan kijken. Blijft mooi die zonsondergang!

Dag 6 bestond weer uit veel rijden. Maar met een prachtig einddoel. Karijini National Park. En ik zal nu vast zeggen, dat was toch echt mijn hoogtepunt van de Westkust! Na aankomst in het NP zijn we meteen naar de eerste Gorge (een diepe vallei tussen 2 cliffs, die ontstaan is door een rivier) gelopen/gehiked : Joffres Gorge, waar we na een flinke afdaling een verfrissende duik in de natural pool hebben kunnen nemen. Helaas moesten we daarna weer omhoog klimmen! Onze overnachting was heel primitief, lekker in onze swag onder de sterren op de grond. Maar zoals ik al eerder vermeld had, I love swags en slapen onder de sterren!! Het is zo mooi en er zijn zoveel vallende sterren. Schijnbaar kun je vrijwel nergens anders zo'n sterren hemel zien, doordat er geen lightpolution is daar, want geen enkele grote stad in de buurt! En geen zorgen daar, er zaten wel slangen, blijkbaar krioelde er 2 onder onze bus door op de eerst avond, maar die zijn banger voor ons mensen dan wij voor hen! Dus ik heb er geen 1 gezien.

Op de 7e dag van de tour en de 2e dag in Karijini zijn we naar Hamersly Gorge gegaan, waar we na een korte hike bij een prachtige pool aankwamen, waar zelfs nog een soort van spa-pool verstopt zat. Echt genieten. Hebben hier de hele ochtend doorgebracht. In de middag zijn we naar Hancock Gorge geweest, die schijnbaar de meest zware hikes bevatte, namelijk de Spiderwalk naar de Kermits Pool (waar je door middel van je armen en benen tegelijk tegen de wanden van een smalle opening te zetten vooruit moest lopen, terwijl je je hele gewicht dus zelf draagt (volgen jullie het nog?)). Hier hebben we een bommetjes wedstrijd gehouden! Daarna naar Weano Gorge geweest, waar de Handrail Pool was, die je alleen kon bereiken door naar beneden te klouteren met een handrail en een touw. Maar zeker de moeite waard!

De volgende dag (dag 8) zijn we naar Dales Gorge geweest, waar we de hele ochtend hebben doorgebracht bij de Fortesceu falls. Vervolgens zijn we wezen kijken bij Fern pool, waar we helaas door omstandigheden niet in mochten zwemmen. En daarna zijn we na een flinke wandeling uitgekomen bij Circulair pool, waar we ook weer een duik in hebben genomen. Vervolgens is de groep aan het einde van de middag nog naar Knox Gorge geweest, maar ik en 5 anderen waren die middag een beetje lui en hebben deze overgeslagen.
(en ik weet, al die namen zegt jullie helemaal niks, maar als ik straks (over 3 weken alweer) terug ben en ik laat jullie die foto's zien weten jullie waar ik het over heb!)
Die avond was de laatste avond van de helft van de groep. Aangezien die weer terug gingen naar Perth en de andere helft, waaronder ik, gingen door naar Broome. Dus we hebben een goede afscheidsavond gehad.

De volgende ochtend (dag 9) hebben we als afsluiter nog een keer Joffres gorge aangedaan, maar dit keer voor de lange zwem die leidde naar een prachtige plek voor cliffjumps. Normaal ben ik niet zo'n schijterd, en alle andere plekken in Karijini waar we de kans kregen voor van de rosten afspringen heb ik gedaan, maar deze was me toch net iets te veel, dus heb ik het deze keer overgeslagen. Na de heerlijke zwem terug, kwam dan nu toch echt het afscheid van de rest van de groep en zijn we opgesplitst. De Broome groep, waaronder ik dus, hebben nog een keer Hamersly gorge aangedaan voor een laatste zwem in Karijini voor we weer heel wat uurtjes in de bus moesten naar het Pardoo Cattle Station voor de overnachting. Onderweg zijn we nog gestopt in Port Hedland, een stad voor mijners. Eenmaal bij Pardoo hebben we kangaroo gegeten en een poolparty gehouden.

En toen was dag 10 van de toer daar, alweer een dag met heel wat kilometertjes voor de boeg. De laatste stop voor Broome was 80 Mile Beach, een prachtig strand, van heel wat kilometertjes lengte, maar waar we niet in mochten zwemmen in verband met de krokodillen die daar (kunnen) zitten. Eenmaal gearriveerd in Broome was dat het einde van de tour voor vrijwel iedereen. Maar aangezien de meesten nog wel een paar nachten daar verbleven hebben we nog met elkaar afgesproken. De eerste avond in Broome zijn we met z'n allen pizza wezen eten en daarna naar een liveoptreden in een van de nabij gelegen barretjes geweest.

De 2 daarna volgende dagen in Broome heb ik vooral doorgebracht met relaxen, bij het zwembad liggen, het stadje ontdekken en het strand bezoeken. Echt veel meer is er niet te doen, en al was het er te doen, het was veel te warm om meer te doen. Gewoon van niks doen zweette ik me al kapot, dus het zwembad was een heerlijke optie!

Op de 16e december begon voor mij de weg terug naar Perth, een 3-daagse rit. Maar gelukkig was de eerste nacht weer in Karijini. Alleen helaas kregen we na zo'n 2 uur rijden pecht met de truck. En hebben we zo'n 1,5 uur stilgestaan bij een tankstation. Gelukkig kreeg 1 van de mechanics daar de wagen weer aan de praat zodat wij weer op weg konden, en gelukkig waren we voor het donker in Karijini zodat we weer een heerlijke duik konden nemen in 1 van de pools voor we weer naar het kamp gingen. In Karijini moesten we 7 mensen ophalen die met ons meereden naarn Perth.

De volgende ochtend hebben we nog een gorge aangedaan, Knox gorge, die ik dus dit keer wel gedaan heb, zodat ik uiteindelijk toch nog alle gorges gedaan heb! En toen zijn we weer verder gegaan met de lange rit naar Perth. De overnachting hebben we in een sheep station gedaan, waar het er allemaal heel ouderwets en knus uitzag.

De laatst dag na heel vroeg opgestaan te hebben (4 am) weer aan het rijden gegaan. Nogmaals karaoke gedaan en toen kwamen we rond een uur of 2 's middags aan in Perth. Goed om weer terug te zijn in de stad, maar de afgelopen 2 weken waren echt super!

Die avond had ik in de stad afgesproken met zo'n 7 mensen van mijn toer, aangezien we op dat moment allemaal nog hier waren! Was een super gezellige avond, eerst naar de pub geweest en daarna naar een livebandje wezen kijken!

En nu, 22e ben ik hier alweer een paar dagen.

Had de dag na mijn terugkomst afgesproken met Nicole, een Canadese die ik aan de Oostkust ontmoet had en die vanuit hier weer vertrok naar huis op de 20e. Ben met haar naar Freo (Fremantle) geweest, een super leuk stadje/dorpje, waar we naar de weekendmarkt geweest zijn.
De volgende dag had ik een afscheidsBBQ van haar bij haar verblijfsfamilie. En die familie heeft mij nu ook uitgenodigd voor 1e kerstdag. Dus dan heb ik toch nog een beetje het familiegevoel met kerst!

Gisteren ben ik met 3 mensen van mijn toer nog een keertje naar Femantle geweest, dit keer om de bierbrouwerijen uit te testen. Dus lekker biertjes op het terras gedronken.

En vandaag ben ik in m'n eentje op pad gegaan naar Rockingham, een stadje ten zuiden van Perth. Vanwaar ik naar Penguin Island geweest ben. Het thuis voor zo'n 1200 pinguins. Alleen moest je wel moeite doen om ze overdag te spotten, maar heb er toch zo'n 20 gezien (onder de trappen, in de rotsen enz..) Was een leuke dag!

Morgen ben ik van plan naar Rottnest Island te gaan. Is toch wel echt een must voor een Hollander, aangezien het door een Dutchie ontdekt is!
En dan is het alweer bijna kerst. Naar alle waarschijnlijkheid ga ik die dus doorbrengen bij een Australisch gezin hier in Perth. En dan vertrek ik de 26e naar Adeleide voor het laatste deel van mijn Australie avontuur: het Zuiden!

Nou mensen,

Happy Christmas and all the best for the year 2010!!!

Kisses!
Floor

  • 22 December 2009 - 12:47

    Wilma:

    Tja het heeft inderdaad even geduurd dat wachten, maar dat heb je ook wat. Wat een fijne verhalen schrijf jij toch. Heerlijk om te lezen. Ik ben blij dat je een familieplekje hebt gevonden voor kerstmis. Tot over 3 weken,
    mama

  • 22 December 2009 - 12:49

    Suus:

    Floor!!! Wat mooi allemaal daar he!!!
    En waarom ben je niet gesprongen?? heb ik wel gedaan :-P haha...Maar het was wel echt hoog hoor...
    Je hebt gewoon tijd om te denken tijdens de sprong...maar gaf wel echt een kick!! Maar die had jij natuurlijk al van het skydiven!?!?
    hihi

    Fijne kerst...en wat leuk dat je die bij een Ozzie family door gaat brengen, dat zal wel heel speciaal zijn!

    Nog eventjes en ik zie je weer!
    veel plezier daar
    xx

  • 22 December 2009 - 14:15

    Marian:

    Zo ik had wel even de tijd om jou verhalen te lezen. Geweldig wat je allemaal weer hebt mee gemaakt het was weer heel interesant om het te lezen. En Floor het valt me een beetje tegen dat je niet gesprongen bent, Nee hoor grapje op zich ben ik al blij dat je het niet gedaan hebt. Maar wat een avonturen beleef jij zeg niet te filmen zeg in ieder geval geniet nog maar van het mooie weer wat je daar hebt want hier is het goed koud met heel die sneeuw. En ik kan niet wachten tot je weer thuis bent nou tot over 3 weken he geniet er nog lekker van.

    kus Marian

  • 22 December 2009 - 16:32

    Ada En Jaap:

    Zo dat is een hele lap tekst. Je hebt genoeg meegemaakt zo te lezen. We kijken uit naar ALLE foto's . Maar dat komt vast helemaal goed. We zorgen wel voor Pieter met de kerst. ;)

    Groetjes,

    Jaap en Ada

  • 22 December 2009 - 16:35

    Ada:

    Ok jaloers. Geniet er van flink van :D

    Groetjes,

  • 22 December 2009 - 18:32

    Renate:

    He Floor!!

    Mooi verhaal weer en wat maak je een coole dingen mee!!!

    Ben ooit 6 weken naar de Oost kust van Australie geweest, maar jij pakt het heel wat beter aan -;)

    Alvast fijne feestdagen en een happy 2010!

    Liefs je nicht Renate

  • 22 December 2009 - 20:32

    Annemieke:

    Heey Floor, wat een lang verhaal, maar wel weer leuk om te lezen. Wat gaat de tijd toch snel nog maar 3 weken... Ik wens je een hele fijne kerst en een voorspoedig nieuwjaar.
    Gr. Annemieke.

  • 22 December 2009 - 20:34

    Willem:

    Floor, het is een waar genoegen om je avonturen te lezen. Ik heb al een uitgever bereid gevonden ze te publiceren...
    Je vader

  • 23 December 2009 - 12:14

    Opa Van Diek:

    Lieve Floor,

    Wat een geweldig en interessant verslag, vooral omdat ik pas tegen je moeder had gezegd, dat we al een hele tijd niets meer van je hadden gehoord. Je hebt het helemaal goed gemaakt. Hgr.en kus van je Opa en tot spoedig ziens in januari.

  • 23 December 2009 - 18:29

    Marga Smit:



    Hallo Floor, Zo als je nu wel in de gaten hebt,ben ik je ook aan het volgen.Leuk hoor wat is het toch jammer dat wij 30 jaar te vroeg zijn geboren!!!!!!Nog een paar fijne laatste weken en hele fijne Kerstdagen in de zon.
    Geniet nu het nog kan.
    groetjes van Marga Jan Karlijn Dennis en Emma.

  • 25 December 2009 - 15:45

    Wilma Blom:

    Hoi Floor!

    Ik was even rond aan het kijken op hyves en kwam op de hyves van jouw! Wat gaaf.. je bent gewoon in het buitenland!!! Vanaf het regen/sneeuwachtige Didam ben ik wel erg jaloers.. haha.. nog heel veel plezier daar!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Perth

Thailand en Australië

Recente Reisverslagen:

11 Januari 2010

All good things come to an end!

04 Januari 2010

Christmas, New Years and Tours!

22 December 2009

My Lovely WesternXposure

03 December 2009

Rood zand, vliegen en heel warm!!

23 November 2009

I'm Still Alive!
Floor

Actief sinds 12 Aug. 2009
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 19092

Voorgaande reizen:

19 Maart 2015 - 09 Juni 2015

Central America

29 Augustus 2012 - 16 Januari 2013

Pittsburgh (PA)

14 September 2009 - 12 Januari 2010

Thailand en Australië

Landen bezocht: