4 weken on the road: politie versus 'no problems' - Reisverslag uit Placentia Cay, Belize van Floor Diek - WaarBenJij.nu 4 weken on the road: politie versus 'no problems' - Reisverslag uit Placentia Cay, Belize van Floor Diek - WaarBenJij.nu

4 weken on the road: politie versus 'no problems'

Blijf op de hoogte en volg Floor

18 April 2015 | Belize, Placentia Cay

Hola mis amigos!

Ik heb nu alweer een aantal keer gehoord dat het tijd werd voor een update. Dus bij deze...

Ik ben inmiddels alweer 3,5 week van huis en ik heb ontzettend veel meegemaakt Ik hoop dat ik het nog allemaal kan verwoorden. Heel kort samengevat gaat het van politieagenten met mega-geweren op iedere hoe van de straat tot de meest relaxte vibe ooit!

Na LA te hebben verlaten ging ik met de nachtvlucht richting Guatemala. Helaas wel met zo'n 2,5 uur vertraning. In het vliegtuig was ik overigens de grootste. Ik moest zelfs helpen met de handbagagerekken, omdat de stewardessen te klein waren. Nou, dat zette de toon voor mijn trip in Central America als Europese 'reuzin'! Overigens hadden alle Guatemalteken in het vliegtuig een koffertje mee als handbagage, en zaten de rekken helemaal vol, waardoor ik, als grootste van het vliegtuig, mijn 'kleine' rugzak dus maar bij mijn voeten moest neerzetten. Nou, de kleine ruimte die ik dus had, werd alleen nog maar kleiner.

Eenmaal aangekomen in Guatemala ergens in de ochtend kon ik op zoek naar het vervoer naar Quezaltenango, ook wel Xela genoemd. want daar zou ik Chris gaan weerzien (teamgenootje uit Nijmegen). Toch wel spannend, alleen in een land waar ik nog nooit geweest was, waar men alleen een taal spreekt die ik een jaar of 10 geleden heb geleerd, maar niet echt heb onderhouden. Uiteindelijk toch een taxi weten te pakken en proberen uit te leggen dat ik een bus naar Xela moest hebben. Alleen kwam de chauffeur toen net op de proppen met het busbedrijf dat ik wat minder had bekeken thuis en dat niet in de buurt was bij de andere busbedrijven, maar het was wel de enige die 6 maal op een dag vertrok. Gelukkig klopte het allemaal en kon ik 1,5 uur later met een redelijk luxe bus op pad naar Xela. En omdat het zo vlot ging, kon ik die middag al meteen bij Chris en haar vriendinnen aansluiten bij een chocolade workshop.
De week in Xela bestond met name uit wennen aan het nieuwe land, m'n Spaans weer een beetje opfrissen (ik heb 3 dagen les genomen) en de eerste plannen voor de verdere reis maken.
Om niet alleen maar in de schoolbanken te zitten, ben ik ook maar begonnen aan de eerste hike van mijn trip. Een ongeveer 2 uur durende klim naar het uitkijkpunt, waar je een actieve vulkaan kunt bekijken. (Santiaguito) Hiervoor moest ik wel heel vroeg mijn bed uit om met de chickenbus (al een beleving op zich) naar een omliggend dorpje te gaan om daar de klim te starten, maar het was het waard; een prachtig uitzicht waarbij ik twee uitbarstingen heb kunnen zien!
Ook ben ik twee keer met Chris' projecten meegeweest. Super leuk om bezig te zijn met de kindjes op de school waar ze werkt. Zoveel liefde!
Mijn laatste dag Xela stond in het teken van de Maya cultuur. Met een groepje hebben we de gelegenheid gekregen een Maya ceremonie mee te maken, weliswaar geen officiële, maar het was wel erg interessant om een keertje te zien.

En toen ging mijn avontuur in mijn uppie starten. Alleen op pad naar de volgende plaats; Lago de Atitlan. Een fantastisch groot meer met allemaal omliggende dorpjes. Ik ben zelf in San Pedro verbleven. Een plaatsje met voor mijn gevoel allemaal wannabe hippies. Niet helemaal mijn soort mensen, maar ik heb me vermaakt en vooral heel veel van het prachtige uitzicht genoten.

De volgende stop was Antigua. DE place to be gedurende de heilige week voor Pasen (Semana Santa), dus daar wilde ik perse heen. En hier zou ik weer een vriendinnetje uit Nederland ontmoeten. Karin wachtte me al op en zij heeft me een beetje rondgeleid in de stad die normaal lekker rustig is, maar nu zo ontzettend druk was. Heel bijzonder om te zien dat er zoveel mensen op af komen. De hele week staat daar in het teken van de zo geheten processies, waarbij op lengte geselecteerde mannen een mega beeld van Jezus dragen en de vrouwen eentje van Maria. Deze beelden worden op de schouders gedragen en de processie gaat de hele stad door. Iedere processie heeft weer een ander beeld waarbij gedurende de week het paasverhaal uitgebeeld wordt. Met als klap op de vuurpijl een mega processie met Jezus in de doodskist die gedurende 12(!) uur lang gedragen wordt. Heel indrukwekkend om het allemaal te zien. Op goede vrijdag waren Karin en ik de kerk in gegaan en daar startte net een nieuwe processie. Vanuit de kerk werd het beeld van Jezus op het kruis bevestigd en deze werd vervolgens door de dragers naar buiten gedragen om 'een rondje' door de stad te maken van ongeveer 12uur.

Ook hebben we nog wat lichamelijke inspanning gehad door een 2-daagse toch te maken op een vulkaan. We hebben een ongeveer 5,5 uur durende klim gedaan op de Acatenango vulkaan (bijna 4000m hoog) waarbij we allebei zo'n 16 keer onze grens zijn over gegaan, aangezien we de klim moesten doen MET alles op onze rug inclusief tent etc! Maar het uitzicht was echt fantastisch. We keken uit op de actieve vulkaan Fuego. We zijn daar blijven slapen, het was overigens ijs en ijskoud! En in de nacht hebben we een aantal uitbarstingen gezien, inclusief lava! Super mooi! De volgende ochtend om 4uur op voor nogmaals 1,5 uur klimmen naar de top. Toen ben ik mezelf wel echt tegen gekomen. Door het vulkaan grind omhoog. Iedere twee stappen omhoog zakte je er weer één naar beneden. Hels! Maar ik heb het gehaald! En dat voelde toch wel echt super goed! Maar toen kwam de terugweg nog, pff, 3 uur in de rem. Nou, we hebben het geweten, 3-4 dagen daarna voelden we onze benen nog steeds!

Na Antigua zijn we verder gereisd richting Flores. Een klein dorpje op een eiland in een mega meer. Heerlijk weer. Waar we 1 dagje helemaal niks gedaan hebben en 1 dagje naar Tikal geweest zijn. Tikal is de meest indrukwekkende Maya ruïnes plek van centraal Amerika. Ook erg mooi om te zien! Sommigen deels gerestaureerd, andere nog in volledig originele staat onder alle begroeiing.

Na Flores werd het tijd om Guatemala te verlaten en richting Belize te gaan. We zijn naar Caye Caulker gegaan, een Caribisch eiland, met fantastisch turquiose water, gekleurde huisjes en een hele relaxed vibe. Ideaal voor een paar daagjes niks doen en een dagje snorkelen met haaien.

Net een fantastische zeiltrip achter de rug. Echt living the life! Drie dagen/twee nachten van Caye Caulker naar Placencia. Kort samengevat; veel gesnorkeld, bounty eilandjes om op te slapen, catamaran, vis gevangen, heerlijk eten. Echt 1 van de hoogtepunten van mijn reis tot nu toe!

Morgen ga ik Belize alweer verlaten en ga ik weer even terug naar Guatemala.

En mensen; zoals ze op CayeCaulker zeggen: no shirt, no shoes, no problem!

Adios!




  • 18 April 2015 - 09:26

    Wilma:

    Wat een mooie avonturen, wat een grenzen verleggen. Mooi gedaan meisje

  • 18 April 2015 - 13:47

    Renate:

    He floor,
    Dat klinkt weer helemaal fantastisch, wat een mooi avontuur!!

    Geniet ervan!
    X

  • 18 April 2015 - 15:02

    Clemens:

    Dag Floor,
    Wat een belevenissen weer. Petje af voor zoveel avonturisme. Je maakt wat mee. Verhalen voor bij de open haard, en straks met voldoening terugkijken en terugbeleven in dit kikkerland.
    Veel plezier verder!

  • 19 April 2015 - 17:43

    Opa Van Diek:

    Lieve Floor,
    Wat maak jij spannende ervaringen mee, geniet er van , we blijven je volgen Vdeel liefs vanuit Hengelo Opa en Anneke

  • 20 April 2015 - 11:28

    Anneke & Kees:

    Hallo Floor,
    Wat maak je weer bijzondere avonturen mee! Jouw reisverhalen lezen we als een spannend boek.
    Veel plezier voor het vervolg van je reis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Floor

Actief sinds 12 Aug. 2009
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 19027

Voorgaande reizen:

19 Maart 2015 - 09 Juni 2015

Central America

29 Augustus 2012 - 16 Januari 2013

Pittsburgh (PA)

14 September 2009 - 12 Januari 2010

Thailand en Australië

Landen bezocht: